Alla inlägg den 5 maj 2009

Av Annelie - 5 maj 2009 22:46

Jag har en hemlighet, som inte många vet!

Bara mina närmsta, käraste vänner.

Några som jag så väl känner.

Min hemlighet inga andra vet.

Men en vacker dag för er jag nämner.




Av Annelie - 5 maj 2009 08:24

Det här är ju inget som är nytt under solen.

I dagens nätupplaga av våran lokala dagstidning Norra Västerbotten, står att läsa om :


Hundraser avlas sönder

Den svenska kennelklubben har i alltför många år hävdat att just deras avel är supersäker. Och att blandrashundar inte är nått att lita på.

De har även hävdat att just deras starka kontroller gjort att just deras hundar är mycket stabilare och friskare än blandraser.

För några år sedan gick ett program på tv om just dessa svårt sönderavlade stackars hundar. De veterinärer som uttalade sig om dessa hundar var inte glada över utvecklingen som svenska kennelklubben driver.

Man fick bla se en schäferhund som knappt kunde gå. Hunden mer eller mindre gick på hasorna. Ryggpartiet var så kraftigt sluttande bakåt att hunden nästan gick på hela undre bakbenet Springa kunde den absolut inte göra. Men i utställningssyfte låg den bland de högst rankade. Hunden hade vunnit många fina utmärkelser.

Jag säger bara en sak... Leta fram en bild på hur schäfrar såg ut för 30 år sedan, så ser ni hur dom egentligen borde se ut. Starka och friska!

Svenka kennelklubben måste ta ett ärligt och betydligt bättre ansvar för den avel som bedrivs innom deras "väggar".

Det dom nu helt lagligt fått bedriva är djurplågeri och borde beläggas med stränga straff!

Jag har en blandrashund. Många av de jag känner och umgås med har alla olika blandrashundar. Alla är bland de finaste hundar man kan träffa på!

Lugna, stabila, oerhört glada och livliga! Dom kan springa, klättra och hoppa obehindrat.

Men bara för att få det sagt.. Det är inte alla blandingar som är lyckade heller. Sånt måste man ge akt på. Sen MÅSTE man alltid vara supernoga och ta reda på vilka raser som finns i en blandras och sen lära sig så mycket som möjligt om dessa raser innan man köper hunden.  Så man vet vad som kan komma att krävas av just den hunden.


Nä, skärpning ni i kennelkubbens övre skikt! Ta erat ansvar och visa resten av världens alla hundklubbar vad som är rätt och rimmligt!

Våga stå upp och vara bättre än de andra!





 Heron som liten bebis ca 5 v gammal



Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Har du drömmar och mål du håller på att förverkliga?
 Ja
 Nej
 Nej, men skulle vilja

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards