Alla inlägg den 3 maj 2009

Av Annelie - 3 maj 2009 20:41

Vilka underbar dagar det har varit sen sist.


Torsdag

Mor, far, bror J med sambo J, jag och Herr B och alla mina söner åt middag tillsammans hemma hos mor och far i Torsdags kväll.

Min bror med sambo hade med egen mat som dom skulle grilla. Jag gjorde iordning laxrätten som gott hade räckt till alla som var där.

Laxrätten blev både supergod och mycket uppskattad.

Efteråt satt vi och jäste i tvsoffan allihopa, pratade och kollade på tv:n.

Efter ett tag kom även ytterligare en bror åt mig med sina två små juveler.

Dom skulle ner och se elden och fyrverkerierna lite senare.

När det var ungefär en halvtimme kvar innan fyrverkerinerna skulle tändas, så gick jag och Herr B ner mot isladan. Det är där elden är. Nära och bra från mina föräldrar räknat.

Det var inte särskillt mycket folk. Men vi träffade Herr B´s pappa och styvmor där. Kul att dom tagit sig ner om än bara för ett litet tag.


Fredag 

Herr B och jag åkte in till hans lägenhet i stan för att kolla läget. Herr B´s äldsta son skulle dagen till ära ordna ett tvspels-lan med ett gäng grabbar.

Själv kan jag inte förstå nöjet i att sitta timme ut och timme in med ett spel. Men barn och ungdomar idag verkar tycka det är kul och har väldigt roligt tillsammans. Mina söner är ju likadana. *L*

Jag och Herr B passade på att handla lite. Sen åkte vi och hälsade på fröken N. Efter det besöket åkte vi hem till Boliden. Det blev en slappar kväll framför tv:n.


Lördag

På Lördagsförmiddagen drog vi till Björkland! Solen sken och det var så underbart varmt och härligt där ute.

Mina två yngsta söner följde med, liksom Heron och min innekatt Luna.

Pysslad och påtade på lite både ute och inne. Svårast var att på grabbarna mina att vilja göra nått kreativt där ute. Dom ville helst sitta inne och uggla. Men jag körde ut dom i solen. Jag är av den åsikten att man ska vara ute så mycket som möjligt när vädret tillåter. Spel och andra innomhusaktiviteter kan man spara till de regninga dagarna.

Nu fins det ju lämpliga utomhusspel med... Så det är bara fantasin som sätter stopp. Och kan man mot förmodan inte hitta på nått själv att göra så kan nog jag allt hitta på nått. Var så lugn! *L*

Blombänkarna behöver rensas bla. Det märks att min styvsvärmor inte kunnat vara där ute och fixa som hon är van. Och karlar... *L* Tja ni vet.. Plantering och andra sånna grejer är nog inget dom tänker på i första hand. ;)) ...hehehe...

Jag försökte övertala min mellanson att hjälpa till med blombänkarna. Han är riktigt duktig med sånt! Men han ville inte. Tror tonårslatheten slagit till hårt där.

Är det vanligt att att tonåringar  helt plötsligt fastnar med händerna i byxfickorna och inte kan eller vill hjälpa till mer än nödvändigt?

Varför jag frågar är för att min äldsta alltid varit väldigt hjälpsam. Inte ens när han kom i tonåren, och han är 18 nu, så har hans händer och vilja fastnas i fickorna. Han har alltid hjälpt till och tyckt det varit kul. Honom har man inte ens behövt BE om hjälp. Han göra saker och ting ändå!

Men nu har både min 13 och 16 åring frusit fast. Dom "orkar" inte. Dom "vill inte"..

Ibland.. nää.. rätt ofta faktiskt blir jag smått irriterad på deras attityd.

Dom tar för givet att jag ska göra allt. Handla, laga deras mat, plocka och diska undan, städa, tvätta. Att dom sen skulle hjälpa till med nått av det  där, verkar fullständigt avlägset. Om jag ber om hjälp med nått, ser det ut på dom som om jag nyss begärt nått så omöjligt som av dom skulle resa till och från Mars på 10 sek. Dom tittar på mig som om jag vore fullständigt galen, som om jag inte är riktigt klok!

Visst hjälper alla mina söner till. Men oftast får jag tjata och be flera gånger innan det händer något. Tycker det är så fruktansvärt trist...

Att hjälpa till i hus och hem vore en självklarhet. Inte alltid så kul. Jag vet! Men det är så skönt när det är gjort.

En gång i veckan "tvingar" jag mina söner att städa sina rum. Det är ett evigt tjafs varje gång. Men dammtorka och dammsuga, tvätta golven nån gång tycker jag hör till god uppfostran. Dom ska veta hur viktigt det är att hålla rent omkrings sig. Om inte annat så ser ett hyfsat rent hem mycket trivsammare ut än ett skitigt! En gång i veckan kan dom "offra" en timme av sitt liv med att städa sitt rum.

Håller dessutom på att lära up mina två yngsta i konsten att sortera och tvätta sin egen tvätt med. Det går heller inte lika smidigt och lätt som det gick med deras storebror. Men jag ger inte upp. Dom måste ju kunna det tills den dagen de flyttar hemmifrån. Killar ska kunna lika mycket om ett hems skötsel som en tjej. Och vad jag förstått är den kunskapen hos dagens flickor inte att skryta med heller.

Det häftigaste vore om jag ändå lyckas lära mina söner såpass mycket och hus och hem-skötsel att framtida flickvänner kan känna sig stolta över sin kille! *L*


Nåväl..


Lördagen bjöd på SOLSKEN heeeela dagen! Varmt och härligt var det!

Pysslade på lite innomhus innan jag sen gav mig ut. Herr B hämtade en gammal gungstol som stod i ladugården, ställde den på altan. Där satte jag mig och bara njöt i fulla drag. Jag nästan slumrade till en stund.

Heron sprang runt och lekte ute på gården mest hela dagen. Min katt Luna fick för första gången komma ut från huset. Det var spännande och se hur hon skulle reagera. Skulle hon bli livrädd och dra tills skogs, eller vägra sätta en tass utanför dörren? Spänningen var olidlig.

Sakta, med mycket låg profil smög hon sig ut genom dörren ut på farstubron. Snart hade hon tagit sig ner för trappen och ut mot altanen där vi satt. Måste säga att jag nog trodde hon skulle vara fegare än så och att det skulle ta längre tid för henne att våga sig ut på okänd mark. Visst höll hon sig tätt intill husets ytterväggar hela tiden. Men hon vågade sig faktist ett varv runt huset på egen hand med.

Dagen i övrig flöt på i lugn harmoni! Jag somnade i knät på Herr B på kvällen. Tror klockan knappt hunnit bli halv tio. Den friska Lapplansluften tar på krafterna. Mina söner och Herr B hade visst haft kul åt mig när jag stundom snarkade och störde deras tvtittande. *L*

Sent om sider fram på natten skulle jag ut och rasta Heron en sista gång.

Då hade ett gäng renar ställt sig utanför huset, ute på vägen. Heron kissade och gjorde nr 2 innan han fick syn på renarna. Hade han inte redan gjort bådenr 1 och 2 så hade han gjort det då. Jisses så rädd han blev då han lyfte huvudet och fick syn på renarna. Han gjorde ett instingtivt utfall mot dom och sen drog han ett raketsnabbt varv runt huset och flög fullkomligt in i huset. Detta gick så otroligt snabbt att jag inte han med alls. Renarna blev givetvis också rädda och spred sig sanbbt inåt skogen på andra sidan vägen.

Renarna måste dock inte blivit alltför skrämda ändå. För dom kom tillbaka och stannade hela natten och hela söndagen, mer eller mindre.


Söndag

Renarna var som sagt kvar. Men nu brydde sig inte Heron ett dugg om dom. Renarna höll sig runtomkring i skogen runt huset hela dagen. Tur det finns ett bra staket runt huset. Annars har dom med all säkerhet gjort oss sällskap på altan idag.

Dammsög allt skräp som gärna följer med in och fixade lite smått inomhus igen. Sen har jag försökt vara lite ute med förståss. Började röja lite i den främre blombänken igår och gjorde nästan allt klart idag.

Herr B gick och pysslade på lite här och var han med. Han är så söt när han luffsar runt och påtar på här och var. Jag blir så glad och varm i mitt hjärta när jag ser honom. Det märks så tydligt att han verkligen gillar att vara där ute.

Tyvärr var vi tvugna att åka hem. Är ju jobbardag för Herr B i morgon.

Min äldsta åker in på mönstring upp till Luleå i morgon och blir borta ett par dagar, och mina två yngsta är lediga från skolan i morgon.

Själv måste jag ner i tvättstugan för och sen om det finns nån tvättitid i morgon. Har hur mycket tvätt som helst just nu.


Först ska jag rasta Heron.


God natt!

Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Har du drömmar och mål du håller på att förverkliga?
 Ja
 Nej
 Nej, men skulle vilja

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards