Alla inlägg under december 2008

Av Annelie - 13 december 2008 16:39

Skrev ju inget alls här inne igår..Eller Jo.. det gjorde jag. Men inget om vad som hände under kvällen.

Kan bara gräma mig över att jag inte har världens bästa kamera. För då hade jag fotat nått riktigt fint från gårdags kvällens händelser.

Men nu har jag en billig skitdigitalkamera. Och man får ju vad man betalar för!

Får väl istället ta till mitt inte alltför stora ordförråd å försöka ge en bild på hur det såg ut.

Bolidens Förebyggargrupp, Ungdomsgård och Nattvandrare hade som vanligt ordnat jättefint och bra för Bolidens ungdomar till årets luciavaka!

Traditionen bjuder på innebandykupp fram till småtimmarna. En mycket uppskattad tilldragelse. Utanför gymnaskiksalen kunde man få sig varm glögg (självklart alkoholfri.. vi pratar om ungdomar här..) och pepparkaka. Var man mer hungrig än så kunde man köpa sig grillad hamburgare och festis.

Mellan gympahallen och högstadieskolan hade man låtit sätta upp ett militärtält. Där inne glödde kaminen knallorange. Så värmen var det absolut inge fel på där inne. De ungdomar som ville fick sova över där under natten.

Mellan tältet och skolan har man låtit skotta ihop en massa snö i en jättestor cirkel. Snön bildade en hög tjock vägg. Inuti blev det då som ett rum. Man tog sen upp en öppning så man kunde ta sig in till "rummet".

Mot den bakre väggen, på var sida om öppningen hade man skottat bänkar i några etager. Mot väggen längst fram hade man plattat till en stor fyrkantig filmduk av snön. Där visades sedan film under kvällens gång!

Alltihopa var byggt som ett mini Coloseum.

Vägen upp mot, och in till biosalongen  och militärtältet kantades av sånnadär oljelampor på bambupinnar.

Jag säger det bara... Så himmla vackert!!! Och häftigt att se bio i detta snöbygge dom har gjort!!! Vilket toppenjobb alla inblandade har gjort!!!

Jag hoppas verkligen våra undomar förstår att allt detta var för deras skull. Alla timmar av planering till att färdigställa alltihopa.

Synd bara att inte fler föräldrar och andra vuxna tog tillfället i akt och promenerade förbi skolgården och beskådade alltihopa.

Dom missade verkligen nått! Tyvärr orkade inte jag stanna och invänta tolvslaget. Frivillga från hela nian hade då ett luciatåg som skulle gå i kyrkan. Men jag gissar att även det var jättevackert och fint på alla sätt och vis.


Idag åkte jag till stan! Mycket finns att få tag på här i Boliden. Men inte riktigt allt..faktiskt.

Herr och fru K skulle också in till den stora staden. Men ringde helt plötsligt och meddelade att det tyvärr inte skulle bli av.

Det hade snöat så otroligt mycket att våra snöbeklädda växtligheter börjat få kraftiga problem.

Häggen på deras baksida har gett vika. Dom försökte få tag på nån med traktor att komma och hjälpa dom att försöka minska på förrödelsen av häggens sammanfall. Men... alla traktens traktorer har skottat för allt vad dom hinner idag. Så ingen kunde komma.

Då ringde fru K och sa att det blir stan i alla fall.

Sagt och gjort drog vi iväg.

Jag fick mitt smink som jag skulle köpa. Fick mig även en kopp kaffe med winerbröd i sällskap av en vän. Sen bar det av hemåt igen!

Får väl se vad som händer sen ikväll. Ev kanske det blir att avlägga en artighetsvisit hos fam K!

Jag misstänker att dom saknar mig massor!!!! Vi som aldrig träffas!!! ..hahaha...


Nu blir det middag! Tack och hej så länge!


/Annelie

Av Annelie - 12 december 2008 12:23

Igår vilade jag och tog det oerhört lugnt under större delen av dagen. Ville vara så pigg och allert som möjligt inför kvällens julavslutning med kursdeltagarna från våran "måbra grupp".

Blev hämtad vid kvart över fyra och sen bar det av mot Renström!

När vi åkte fram längs vägen så slog det oss än en gång hur fantastiskt vackert detta vinterlandskap är. Tänk er en riktigt Disney-vinter. Snön som ligger tungt å fint på alla träd. Mjuka mulliga vallar som omger alla snövita vägar.

Jaa.. verkligen som Disney själv skulle tecknat det!

Vi blev tyvärr inte hela styrkan av kursmedlemmar. Många ligger sjuka. En är i fjällen i sin stuga.. Men åtta tappra själar blev vi i alla fall.

Värdinnan för kvällen hade gjort tre helt underbara pajer. Tonfisk - Räk och  - skinkpaj. Sen en grönsallad till å lite gott att dricka.

Glögg å pepparkakor bjöds som aptitretare.  Till efterrätt kaffe eller te med chokladtopp! En underbar, kul och otroligt rolig kväll!

Detta var verkligen inte sista gången vi gjorde nått sånt här!

Kom hem runt 23 snåret. Var lite lätt uppe i varv. Inte ett dugg trött alls när jag kom hem. Låg å snurrade runt i sängen till tretiden då jag klev upp. drack lite vatten och la mig igen. Tror jag somnade först vid fyratiden men sov inte alls bra.

Hur som haver är jag för en gångs skull inte trött ändå. Märkligt nog!

Min gode vän fru K ringde och  hörde om jag hade lust att hänga med på prommis med hundarna. Sagt och gjort. Det var en skön promenad. Väl behövlig både för mig och hundarna.

Sen hem till mig och dricka kaffe. Fru K ringde och sa till fru L att komma förbi och hålla oss sällskap. Ett trevligt litet kaffrep så här mitt på fredagen! Inte dumt om jag får säga det själv.


Nu ska jag se om jag hittar nått att stoppa i magen. Är lite småhungrig.



Av Annelie - 10 december 2008 20:56

Var på kryddparty nu ikväll. Köpte en krydda som varit en av mina favoriter de senaste 12 - 13 åren. En krydda som jag bara måste ha!


Annars så har inget nytt hänt idag. Min daghund Cilla har varit här och förgyllt våran dag. Och min alldeles normala trötthet har varit lite extra tung de sista dagarna. Kanske beror det på förkylningen jag dragits med ett tag nu. Skulle med lätthet kunna sova 15 timmar om dygnet och ändå inte känna mig pigg och utvilad. Kan väl också bero på att jag får en ökad oro inför pojkarnas resa.

Hur som helst är jag så trött på att ständigt känna mig trött!

När det är som värst känns det som ett svagt vibbrerande surr i huvudet. Som om syret tar slut i hjärnan. Jag får svårt att koncentrera mig vilket kräver mer energi, och det i sin tur gör mig givetvis mer trött!

Många gånger om jag då lagt mig för att sova är jag mycket svårväckt.

Mina söner har lärt sig att det inte är nån idé att ens försöka prata med mig. Kanske är det ett sätt för min kropp att sätta stopp när det blir för mycket för mig. Men samtidigt tycker jag allför många gånger att det är en fullkomligt ologisk förklaring. För inte tycker jag att jag har så mycket omkring mig att jag måste bli så trött.

Trodde jag skulle bli piggare i och med att jag skaffade hunden.

För jag tänkte att promenaderna skulle göra mig piggare. Nu har jag haft Heron i över ett år. Innan dess var jag mycket hundvakt åt ett par vänners jättefina hund. Många promenader har det blivit. Både korta och långa. Flera gånger om dagen.

Men jag känner ingen skillnad att jag skulle blivit piggare.

Snarare tycker jag mig bara bli tröttare och tröttare. Att sen den mörka årstiden inte gör det lättare...

Nää.. Det är väl bara att härda ut! Det beror väl på min egen oförmåga att hantera vardagen. Ja.. eller min kropps oförmåga!

Men inte vill jag sova bort mitt liv heller. Det finns alldeles för mycket trevligt att vara med om för det. Så det är bara att kämpa vidare och inte ge upp!


Men ikväll blir det nog en tidig kväll. För i morgon kväll är det Julavslutning i Friskvårsdgruppen jag är med i. Hade nästan gömt bort det när min mor ringde och påminde mig tidigare idag. Och jag som skulle få celebert främmande i morgonkväll.... Får höra om det passar att komma förbi till helgen i stället.


Sov sött och dröm godis och nattikram på er!


/Annelie

Av Annelie - 10 december 2008 14:21

Är ni liksom jag *lämplig svordom* less på alla dessa märkliga telnr som ringer upp i tid och otid?
Dessa säljare som snirklar sig genom trots att man NIX:at sitt telnr?
Här har jag hittat en toppensida! Kopiera länken och sätt in på din sida. Sprid budskapet!
Stoppa telefonterrorn!!!
Massa tipps att ta till när dessa stör din ro i hemmet.

http://www.leffeboy.com/nummer/index.html


Kram och lycka till!


/Annelie

Av Annelie - 9 december 2008 17:11

Alla hundar som inte är mina har åkt hem till sitt.

Vi har ätit middag. Och nu ska jag bara göra mig klar för att så småningom traska iväg till 16-åringens skola och lyssna på gymnasie informationen.

Känner mig väl inte så pigg på det. Men lite vila innan så ska jag fixa det!


På återsrkivande och kram!


/Annelie

Av Annelie - 9 december 2008 10:47

Nu har alla tre supersöta huliganer anlänt!

Vi har redan dessutom hunnit vara här ute på gården och lekt i snön och snödrivorna som trakton skottat upp,

Dom har verkligen roligt dessa tre underbara hundar när dom träffas. Och dom leker nått fantasktiskt bra ihop.

Nu for dom fram som virrvellvindar allihopa. Fram och tillbaka. Skuttade fram i djupsnön. Tänkte att nu ska dom väl bli trötta! Hmm.. Jo pyttsan! Väl inne fortsätter Heron och Lillan sin framfmfart. Cilla gick och la sig i köket och tittade tröttsamt på. Hon är den coola hunden som bara busar ute.. kanske.. *L* Medans Heron och Lillan verkar ha ett överflöd av energi.

Just nu i skrivande stund har faktist Heron med gett upp. Nu är det bara Lillan som strosar runt, nosar och undersöker.

Hade tänkt kolla om hon med går och lägger sig frivilligt snart. Hon har med sin bur. Den står öppen vid hundbädden i vardagsrummet.

Jag har lite på känn att hon nog väljer att krypa ihop brevid Heron på bädden.  Och det är ju bara bra! Då vet jag att hon accepterar även den.

Sen kan det vara mysigt att slumra till brevid sin kompis, tänker jag..


Nu ska jag sätta mig i vardagsrummet och se vad som händer!


Kram och hej!


/Annelie

Av Annelie - 8 december 2008 21:52

Har fått undan lite grann idag. Men mer finns ständigt!

Varför blir man aldrig helt klar med städning, plockning, tvätt och matlagning?

Varför börjar allting sånt om igen och igen  och igen....?

Är det så att Han där uppe är rädd för att vi ska få för lite att göra?

Eller är det han där nere som hittat på allt detta för att göra livet lite jävligare?

Eller får man helt enkel skylla sig själv att man har det man gör?

Nåja.. Tar man lite varje dag så är det ändå rätt överenskommligt.


Har nått annat nytt hänt idag då..? Mjoo.. En mycket god vän har tydligen blivit varslad från sitt jobb. Precis som många andra.. Inga roliga tider för de stackare som drabbas.

Har försökt få kontakt med min vän sen i fredags, men utan resultat. Min gode vän väljer att ensam försöka bearbeta alla dom känslor som säkerligen nu snurrar i huvudet. Och det är ju valfritt.

Men jag finns här om du vill prata. Och kaffet finns kvar. Bara att komma förbi å tigga din obligatoriska kopp.

Sen får vi, jag å våra gemensamma vänner hitta på nått att göra snart.

Pubkväll har vi börjat spåna på. Och då är det klart du ska med! Även om man får motgångar här i livet, så kan man fortfarande ha trevligt med sina vänner! *L*


I morgon blir det huset fullt med hundar!

Förutom min daghund Cilla så kommer även fru K´s hund Lillan hit och ska vara med oss heeela dagen! Kommer att bli så roligt att få rå om henne själv nån gång!

Hon är en lika glad å sprallig hund som min Heron! Och när dom två busar och leker så är det underhållningsvärdet nått i särklass! *SS*


Nu ska jag knyta ihop säcken med att önska alla en god natt!


Trevligt just DU tittade in! Kram på er och ta dagen som den kommer! :)


/Annelie



Av Annelie - 8 december 2008 08:34

Sitter nu här och väntar på att min daghund Cilla ska komma. Hon ska komma vid halv tio tiden idag.

Har hunnit vara ut med Heron på en mycket kall morgonpromenad. Minus 10 visar tempen just nu. Men det var skönt och få lite luftombyte i dom rossliga lungarna. Känns dock som att det går åt rätt håll nu med min förkylning.

Måste försöka planera in en stadsresa någon gång nu i veckan. Heron behöver mera mat. Om jag nu inte lyckas övertala min 17 åring att passera Björkis eller Nordh´s Zoo på vägen hem från skolan nån dag. Det vore ju det smidigaste.

Det finns hundmat att köpa på vår lokala ICA affär med. Men tyvärr upplever jag att den inte är lika bra. Dessutom är det så stora bitar att min lilla hund måste tugga sönder varje matbit. Och till följd av det blir det vansinnigt smuligt precis över hela köket då han ska äta. Inte så kul att ha massor med smulor två ggr om dagen på hela köksgolvet..

Om jag nu måste in själv måste det bli att jag åker en eftermiddag efter att Cilla åkt hem. Men det är ju helt ok. Är ju inte så förtjust att springa i affärer en heldag. Jag gör det jag ska, för det mesta...

Nån gång kan jag tycka det är skönt att gå på stan ett längre tag. Men då vill jag helst gå ensammen.

Att ha nån som springer hack i häl på mig kan driva mig till vansinne.

Var tillsammans med en kille en gång i tiden. Att ha med honom och hans enda barn var ta mig sjutton en mardröm. Dom var som en svans efter mig mellan hyllorna. Och jag överdriver verkligen inte då jag säger att dom nästan trampade mig bak i hälarna vart jag än gick.

Och jooo... jag bad dom vänligt men bestämt att backa och hålla sig undan när jag for fram mellan hyllorna. Hade jag tur kunde jag lura dom att hjälpa mig att kolla efter vissa saker så dom försvann ett par minuter. Var ju bara tvungen att få lite andrum och mindre ömma tår ibland

Det hände också ganska ofta att jag rent bad dom att hålla distans, för jag tyckte det var jobbigt att ha dom precis bak i fötterna. Vände jag mig om krockade jag med dom varenda gång!

Tack och lov att den perioden av mitt liv är över. Nu kan jag gå fritt igen!


Vad göra idag då... Min mycket goda väninna sedan barnsben ringde nyss.. så henne kan jag glömma idag. Hon har drabbats av maginfluensa. Stackarn!

Hoppas hon slipper vara sjuk så länge. För hur kul är det att spy och må allmännt piss?

Dessutom är hon en av mina absolut bästa vänner, så hon måste jag bara få träffa regelbundet! *L*

Krya på dig Fru K! Puss och kram till dig!


Får väl dra ett varv med "sucken" och blaska av lite golv. Ska väl ner i källaren och hämta upp dom sista tomtarna med. För sen.. kanske nu på onsdag eller torsdag, sätter vi upp julgranen. Lite tidigt, jag vet!

Men eftersom mina söner åker ner till sin pappa den 21 dec, så vill jag verkligen hinna med att verkligen ha jul med dom!

Sen är det ju så otroligt mysigt att ha granen tindrandes i hörnet med! 


Bästa att ladda med frukost och 10 vitpepparkorn först!

Pepparkornen för att jag var hos fru K och dracka kaffe igår. Och säga vad man vill.. Varje gång det gått maginfluensa, så har jag tagit dessa korn och fått vara frisk!


Ha en bra dag och kram på er!


/Annelie


Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Har du drömmar och mål du håller på att förverkliga?
 Ja
 Nej
 Nej, men skulle vilja

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6 7
8 9 10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards