Alla inlägg den 26 januari 2009

Av Annelie - 26 januari 2009 09:17

Min 13 åring kom hem från skolan en dag i förra veckan. På klassrådet had det beslutats att deras klass skulle anordna en Tacokväll nu på Fredag som kommer.

Alla som vill få komma bara man föranmäler sig förståss.

100 kr/ vuxen och 60 kr/barn ( 0 - 12 år ).

Jag säger bara... Vad tänker dom med??? Nu kanske man inte ska begära att en bunt 13 åringar i klass sju ska ha koll på vad saker och ting kostar. Men det fanns lärare med i klassrådet som kunnat styra upp prissättningen med.

Eller är det så trots allt all lärare tjänar så mycket att dom inte vet/bryr sig om vad saker och ting kostar? Börjar nästan tro det i alla fall.

Till och med min särbos 18 åring kan sätta ihop en trerätters middag för en 40-lapp/skalle! Förvisso blir kuvertavgiften mer än så då det ska finnas en vinns på hela arrangemanget också.

Jag skulle vilja säga att Tackokvällen skulle få kosta max 50 kr / pers. Ungdomarna skulle få mer anmälningar och en betydligt större vinst till klasskassan!

Jag skulle gärna ta alla mina söner med mig på Tacokvällen. Jag skulle till och med vilja ha med min särbo och hans tre söner. Men det skulle sluta med en nota på 800 kr för lite mat i magen på en enda kväll!

Då är det billigare att ta med hela högen till nått uteställe i stan och bjuda alla på var sin Tacotalrik.


Det är uppenbart och väldigt tydligt att man inte är välkommen som "fattig" långtidssjukling på olika tillställningar! Och det börjar redan inpräntas i ungdomars huvuden i skolan.. Sorgligt!

Ingen av oss kommer att gå... Men jag och sönerna och Herr B och hans söner får hitta på nått trevligt för oss själva i stället!

Det som svider mest är att min 13 åring blir ständigt utanför allt roligt med.

Och han vill inte gå själv på fredag om inte jag ens följer med. "Alla andra" har ju nån/någon med sig utom han då... Och det tycker han känns pinsamt.

För han vill inte få frågan varför inte han har någon med sig. Han vill inte säga att det är för att vi inte har råd.


Jag blir ärligt väldigt upprörd när man för barn/ungdomars skull försöker anordna nått och sen tar sånna hutlösa överpriser att sånna föräldrar som jag inte har en chans att låta mina barn vara med.

Det gör så ont i hjärtat för deras skull! Men det bryr sig ingen "normal"- och "höginkomstare" åt!

"Skit i andra bara du och de dina har det bäst", tycks deras livsfilosofi lyda!

Skrämmande!!! Hoppas mina söner kommer att ha mer hjärta än så om dom skulle få det betydligt bättre ställt än många andra i framtiden. Inte glömma att det finns de som kämpar att få pengarna att räcka till mat på bordet varje dag och kunna betala räkningar.


I övrigt har Herr B varit här hela helgen! Det har känts så himla bra!

I fredags kväll promenerade vi iväg till Herr och fru K. Var mycket trevligt förståss.

På lördagen traskade vi till Folketshus här i samhället. Där var det loppis. Gick en snabbrunda. Hittade några jättefina glas som jag köpte. Promenerade sedan vidare till mina föräldrar och fick oss lite kaffe och go´fika! Min bror A var där med sina små charmtroll med!

Vi traskade vidare till affären. Skulle köpa ingredienser till  tacosmiddagen vi skulle äta. Då mötte vi min käre bor A med charmtroll igen! Dom skulle också äta tacos till middag.

Sagt och gjort beslöt vi att käka middag ihop. Så bror A med charmtroll följde med hem till oss. Vi blev åtta pers runt bordet i köket och vansinnigt trevligt förståss! Och gott!!!

På söndagen tog vi sovmorgon. Åt en god och mättande frunch! På eftermiddagen hälsade vi på Herr B´s pappa och styvmamma. Dom bor i samma samhälle som mig. Blev där en bra stund och surrade och hade jättetrevligt! Sen var Herr B tvungen att åka hem till sig och de sina.

Lite ledsamt att skiljas åt förståss. Men självklart måste hans söner få se sin käre far någong gång med! *L*

Herr B och hans äldsta grabb skulle iväg och dykträna fram på aftonen.

Jag skulle fått följa med om jag velat.

Men jag har uppenbarligen lyckats glömma min baddräkt i badhuset i Skärblacka, Och det var rätt länge sen jag var där. Snart ett år sen.

Sen så var jag och min 16 åring tvungna att fixa ansökan till gymnasiet med.

Och det gick ju inte så bra... Så jag hoppas verkligen Syven är på skolan idag så hon kan hjälpa oss och få ording på allt så det blir rätt.

Min 16 åring ska även söka gymnasieskola nere hos sin pappa i Linköping med. Och då kan man inte söka på samma papper som lokalt.


När min äldsta grabb skulle söka till gymnasiet så brydde sig inte den dåvarande Syven om att hjälpa oss. Så allt blev fel och han missade den chansen. Tror ärligt talat inte den Syven heller viste hur man gjorde.

Hoppas den här nya Syven kan bättre!


Nu ska jag betala räkningar. Sen blir jag fattig igen. Fattig men rätt lycklig ändå! Lider bara med mina söner då jag inte kan bjuda dom på nöjen utanför hemmet!

Men jag försöker ge dom all min kärlek! Jag älskar dom och är vansinnigt stolt över dom!


Kram!


/Annelie


Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Har du drömmar och mål du håller på att förverkliga?
 Ja
 Nej
 Nej, men skulle vilja

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards