Alla inlägg den 12 mars 2009

Av Annelie - 12 mars 2009 17:13

Barn är det finaste vi har omkring oss.

Vare sig vi har våra egna eller har möjlighet att få umgås och kanske "låna" andras för en stund, så är dom helt underbara!

Det är först när vi inbillar oss att dom är ena jobbiga, besvärliga otyg som det kan gå riktigt snett. För barnen alltså!

Det är så oerhört viktigt att alla barn får känna sig behövda, värdefulla och duktiga. Det är viktigt dom får höra hur mycket vi älskar dom!

Alltför många gånger ser och hör jag hur vuxna beter sig som om barnen vore utomjordingar. Dom skriker eller kanske inte pratar med barnen alls.

Hur ska barn lära sig att komunicera om vi vuxna inte lär dom på ett vettigt och humant sätt.

Börja prata med ditt barn. Ställ frågor. LYSSNA!!!

Det är först då barnen öppnar sig och kan berätta de mest otroliga historier. Deras fantasi är makalöst fantastisk!


Jag har en brorsdotter som nu är 5 år. En änglasöt liten tös som mer än gärna kryper upp i fasters famn berättar om dagis och kompisar. Eller till och med avslöjar nått kul om sin pappa, min bror! *L*

Hon är rätt framåt den lilla tjejen. Hon har redan lärt sig att skriva en hel del. Läser ut de flesta ord. Hon har nu efter jul börjat skriva dagbok!

Mest skriver hon namnen på alla hon känner.

Farmor ville en dag läsa det tösen skrivit... "Men farmor... det är ju hemligt. Det är det med dagböcker vet du", sa hon. Men efter en stunds betänkande så gick hon till farmor och sa "Ok då farmor! Du får väl läsa då. Du glömmer ändå så fort!" *SS*

Kan tillägga att ett av de först orden hon kunde stava till var ordet ÖL!!!

Gissa om vi fick anledning till att retas med hennes pappa... och mamma med för den delen! *L*


Det som ändå känns mest fantastiskt är att båda mina brorsbarn gärna kommer till faster. Dom är inte rädda och blyga för mig. Jag vill ge dom trygghet och kärlek precis som till mina egna barn. Dom ska veta att dom ALLTID ska kunna komma hit och bara få vara sig själva!

En av mina "systrar" som innan jul flyttade tillbaka hit upp med sin familj, har en liten underbar son på 1½ år. Jag hoppas verkligen att vinna hans förtroende med. Vill att även han ska få vuxna att kunna vända sig till och berätta roliga händelser från dagis. Eller att han ska kunna känna sån trygghet en dag, att han självmant ska kunna söka tröst om han gjort sig illa och hans mamma och pappa inte är i närheten. Han ska veta att hans låtsasmoster kanske inte kan köpa honom det dyraste presenterna, men ALLTID finnas där för trygghet, lek och bus och en liten kram då och då!


Barn är livet och den renaste glädjen!

Av Annelie - 12 mars 2009 14:10

Idag är jag superglad!

Min äldsta son har tagit körkortet idag!!!! :D

Sen är det ljuvligt skönt att jag har betydligt mindre ont idag. Fru K hörde av sig i förmiddags och undrade om inte jag ville komma förbi på en kopp te. Och det är ju klart jag ville det! *L*

Men först förbi ICA för att inhandla en liten smörgåstårta. Blir att fira 18 åringen ikväll! Sen blev det testund och därefter en prommis i skogen med Fru K och hennes hund Lillan, Heron och daghunden Argos.

Just nu ligger Argos och Heron tätt intill varandra och sover djupt!


GRATTIS min älskade son!!! Mamma är såååååå stolt över Dig!!!











Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Har du drömmar och mål du håller på att förverkliga?
 Ja
 Nej
 Nej, men skulle vilja

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards