Alla inlägg den 28 april 2009

Av Annelie - 28 april 2009 09:14

Det smälter fort nu. Den kvarvarande snön alltså. Det är en av fördelarna med norrland. Och då menar jag de delar av norrland som har snö när det är vinter och vårsmältningen av snön sen sker på dryga två veckor.

Det innebär att det bara är slaskigt och skitigt under dessa veckor.

När jag bodde söder över, Krokek i Kolmården, så var det slaskigt och skitigt, grått och trist mest hela vinterhalvåret. Och jag lovar... det är ingen höjdare när barnen är små och man vistas ute en hel del.

Där nere tvättade man sönder kläderna. All blöta och skit utifrån luktade unket och väldigt illa direkt på deras utekläder. Jag tvättade säkert i stort sett deras utekläder var och varannan dag, beroende på hur det såg ut ute.

Sen när jag tog mina söner med hit upp... Vilken skillnad!!! Dom lekte i timmar i snön. Åkte Snowracer ( bob ), pulka, madrass, grävde snötunnlar. Man behövde bara sopa av dom snön innan man gick in, hängde upp overallerna på galgar och så var dom färdiga att användas till nästa utgång igen.

Nu är det inte mycket snö kvar med tanke på hur mycket snö vi hade innan.

Dom uppskottade snöhögarna och framförallt snötippen som jag ser härifrån mitt fönster, kommer nog att finnas kvar fram till barnens skolavslutning.

Det har faktiskt hänt förr. Men det är klart. På snötippen har dom ju lastat all skottad snö från Bolidens gator hela vintern. Ett ställe dit jag eller  mina söner brukar gå med Heron så han får springa och leka fritt en stund.

Heron älskar att kuta upp och ner på detta gigantiska snöberg.


Idag ska jag på Gula Villan på den obligatoriska Tisdagsträffen. Hoppas det kommer många dit idag. Sen har jag tänkt gå hem och hälsa på mamma en stund idag med. Men det får bli efter Tisdagsträffen. Om hon inte ringer och behöver mig innan förståss.

Jag ska ta och lägga upp en länk till Gula Villans relativt nystartade hemsida. Där finns lite bilder på hur självaste villan ser ut. Nu finns det en skylt som lite missvisande säger att det är pensionärernas aktivitetshus. Det var så tidigare. Men numera är det bara ett Aktivitetshus för alla som vill och behöver hålla till någonstans.


Gula Villan

Nu ska jag ner i tvättstugan. Tvättar hallmattan! Jag hade inte hunnit ut med Heron i morse innan Argos kom. ( Argos kom lite tidigare än vanligt. Det var därför som jag inte hade hunnit ut Heron ). Och Heron blev ju så nipprigt glad att han skvätte lite på hallmattan. Inte lätt att vara hund och blir så himlastormade överlycklig när dagkompisen kommer hit. *L*

Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Har du drömmar och mål du håller på att förverkliga?
 Ja
 Nej
 Nej, men skulle vilja

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards