Alla inlägg under augusti 2009

Av Annelie - 19 augusti 2009 20:13

Kan ju inte påstå att man gjort många knop idag.

Men jag är rätt  nöjd ändå! *L*

Nu ska jag, efter en god middag och ett äpple, bara njuta och slöa vidare med gubben min, tills det är läggdax!

Har just nu inga specifika planer för morgondagen. Som vanligt kan man ju alltid roa sig med hur mycket hushållsarbete man bara vill. Sånt tycks aldrig ta slut! :P


En skön dag på sitt sätt måste jag nog säga!

Hoppas eran dag varit till belåtenhet med! :))


Kramar och önskar alla en god natt!


Av Annelie - 19 augusti 2009 11:52

Jag fattar inte det här. Ena dagen känner jag mig relativt pigg till kropp och själ. Nästa så är jag outhärdligt trött.

När jag skulle stiga upp tidigt i morse för att göra havregrynsgröt åt min mellanson, så kändes det som om jag hade någon form av utomkroppslig upplevelse. Jag rörde mig uppenbarligen frammåt. Men det kändes verkligen som om min fysiska kropp kom snäppet efter hela tiden. Hjärnan kändes som om den med sina tappra försök till aktivitet, kom minst ett segt halvvarv efter hela tiden.

Att koka en så simpel och superenkel gröt blev med ens bland det mest koncentrationskrävande och komplicerarade jag nästan gjort!

Gröten blev i alla fall klar och min mellanson åt så mycket han orkade.

Sen gick han och vankade av och till i lägenheten. Borstade tänderna, fixade håret. Kollade flera gånger att väska, gympakläder och viktiga påskrivna papper var med. Vi pratade om skolan och framtiden. Han verkar ännu så länge rätt glad och positiv till sin nya skola och alla nya klasskamrater. Jag påminde honom att alla elever i hans klass var i samma sitts som honom. Det var lika nytt och omvälvande för dom. En del har till och med fått lov att redan flytta hemmifrån för att kunna gå sin utbildning i Skellefteå. Min mellanson behöver ju bara pendla lite dryg 6 mil tur och retur varje dag med bussen.

Min mellanson verkar så lugn inför allt nytt som nu står för hans dörr!

Jag är så mäkta stolt över honom!!! :))


Min äldsta son börjar sitt tredje och sista år i gymnasiet nu på torsdag. Han och mellansonen går på samma skola och utbildning.

Sista året!!! Till våren tar han studenten och ska ut i det vuxna arbetslivet på allvar. Jag hoppas verkligen att hela den här terminen går bra även för honom.

Vet inte om jag har haft enorm tur eller bara oerhört duktiga och ansvarstagande söner. För jag har aldrig någonsin behövt sätta rutin i att väcka dom och mer eller mindre jaga upp dom ur sina sängar för att komma i tid till skola/jobb.

Jag har väl i och för sig aldrig ens tänkt tanken i att börja heller. Missar dom bussen och kommer försent så får det stå för dom. Bli deras egen skämmiga läxa på en gång. Det går fler bussar, men dom lär komma rejält försent då, eftersom bussarna går väääldigt sällan.

För mig har det handlat om att dom tidigt ska lära sig ta eget ansvar för sina egna handligar. Och jag vill väldigt gärna tro att dom växt med uppgiften. Fått dom att mogna och förstå att man inte kan bete sig och alltid göra som man vill. Visa respekt och uppskatta och värdera sin egen förmåga till att lyckas, och misslyckas med för den delen.

Att misslyckas mellan varven är också en väldigt viktigt erfarenhet.

De finns nog en och annan i min omgivning som tycker jag kanske varit lite väl hård och strikt mot mina barn. Att jag ser till att dom städar sina rum en gång i veckan, bädda rent i egna sängar, att dom får lov att hjälpa till att laga mat och även vid viss ålder fått tvätta sin egna tvätt, hjälpa mig med vissa andra saker i hushållet.

Kanske allting hade sett annorlunda ut om jag hela tiden varit frisk och allert som en nötkärna. Eller kanske inte...

Jag har alltid tyckt och för den delen även trott, att barn kan mer än vi tror! Och jag tror även barn behöver känna att dom kan.

När mina söner flyttar hemmifrån så vet dom hur ett hem bör fungera på ett ungefär. Hur man städar, tvättar och lagar mat. Dom ska inte ta för givet att tjejen dom någon gång flyttar ihop med, kan alls.

För titta er omkring. Hur många ungdomar vet hur man sköter ett hem???

Hur många vet, eller bryr sig överhuvudtaget om att även kuddar och täcken behöver tvättas lite då och nu? Att man bör dammsuga madrassen innan man bäddar med nya lakan? Hur ofta behöver man dammsuga och torka golv? Dammtorka? ..osv...

Nu har ju alla olika krav på hur ett hem sköts. Och inget är väl fel så länge man själv och ens omgiving trivs och mår bra. Men när det börjar handla om hälsan... Var och en måste dra sin egen linje vart den gränsen går.

Jag själv har verkligen ingert tipptopp hem att skryta över. Jag har väldigt rörigt mestadels. Men jag har rent inunder, och mitt mål att få det mindre stökigt och rörigt är mitt ständiga projekt. *L*


Nä, jag hoppas verkligen mina söner kommer att kunna klara sig själva riktigt bra den dagen dom flyttar hemmifrån. Dom lär i allafall inte komma hem med sin tvätt och inbilla sig att jag kommer att tvätta den åt dom! *L*


Kommer inte ihåg vart jag hör eller läst att : " Man ska uppfostra sina söner som man önskade ens man vore". Men riktigt bra utryckt var det. Det är mycke efter det mottot jag gått efter när jag fostrat mina söner, och självklart en hel del sunt förnuft. :)


Nu har jag inte tid att sitta här längre. Mitt alldeles för sega jag har kommit undan allt för lätt idag. Snart ska jag iväg till mor min och tvätta vidare. Ska även förbi både apotek, ICA- extra och vanliga ICA.

Heron får hänga med på allt så får han röra på sig med.

Nog för att han redan fått sig en rejäl långrunda idag. Min yngsta son tog Heron med sig ut på en riktigt lång skogspromenad i förmiddags. UTAN att jag ens bad om det!!! (han smörar som fasen inför helgen... ;) ..)

Tack lilla go´gubben för det! Heron blev förmodligen jätteglad för att du var så snäll med honom! :))


Ha en alldeles underbar dag alla ni där ute!


Kram! :)


Av Annelie - 18 augusti 2009 07:04

Förmodligen var det en gnutta nervositet blandat med en uppsjö av adrenalin som fick min mellanson att ställa väckarklockan på 06.00

Han ska börja skolan! Gymnasiet!!! :))

Bussen går runt 7.30, så han var verkligen ute i god tid. *L*

Själv nöjde jag mig med att stiga upp 06.15 Var så illa tvungen att gå på toan.. :P

Alla andra sover. Ja, katten Luna är förstås vaken hon med. Hon ligger just nu i mellansonens knä och myser i min säng. Dom är ju bara för söta! :))


Min äldsta son ska jag skaka liv i lagomt så han kan skjutsa mig och tvätten till min ömma moder. Tänkte försöka vara där nån gång mellan åtta och halvnio-tiden. Fortfarande är tvättmaskinen här i huset trasig. Tala om att man blir ställd då man ingen tvättmaskin har.

Sen hoppas jag på uppehåll i vädret idag. Hade tänkt passa på att duscha Heron innan vi drar till mamma. Han är så gruverligt skitig och luktar så illa att till och med skunkarna skulle bli avundsjuk. Hela sommarens aktiviteter tycks ha etsat sig fast i hans rufsiga päls.

Ska så fort jag får tummen ur, ringa till hundtrimmaren. För jag vägrar försöka ge mig på Herons päls själv igen. Sist tog det ett par veckor innan jag var helt klar. Det är inge roligt för mig, men ännu mindre roligt för stackars Heron.


Nä, nu ska jag gå och pussa "hejdå" på min mellanson!

Sen blir det prommis med Heron och sen duscha honom. :))


Ha en underbar dag!!! Kraaam!

Av Annelie - 17 augusti 2009 21:41

Började frysa (!!!) nått oerhört i eftermiddags bara sådär. Och på samma gång började längta nått fruktansvärt efter ett riktigt varmt bad.

Så jag öste upp badkaret med mycket varmt vatten och bubblor och sänkte ner mig själv.

Jisses vad skönt det var!!! *L*

Låg och bläddrade i en skvallertidning min mor skickat med mig. Gick inte lång stund förrän jag kände hur trött jag blev. Otroligt trött!

La ifrån mig tidningen och lät ögonlocken sakta trilla ner...

Detta är en stund då ett varmt bad är som allra, allra bäst! :))

Kanske hade det gått ca 10 minuter då jag hör hur mina två äldsta söner kommer innanför lägenhetsdörren. Dom hade varit till stan. Mellansonen skulle först till tandregleringen. Min äldsta son väntade snällt på honom tills han var klar där. Det brukar bara ta runt 10 min hans besök.

Sen drog dom till stan för och kolla på lite olika grejer. Mest sånna där tekniska grejer som killar gillar.

Min äldsta passade dessutom på att köpa sig en ny T-shirt och en varm och skön långärmad huvtröja med dragkedja längs hela framsidan. Båda plaggen hittade och köpte han på Stadium. Frågan är om han överhuvudtaget gick och kollade runt på nån annan affär.. *L*

I alla fulla fall så klev jag upp ur badet, duschade och gjorde mig klar för promenad till Fru K. Det var min mellansons önskan att vi skulle dit och hälsa på idag. Han brukar faktist lite då och då tycka att vi ska hälsa på hos Fru K. Han gillar verkligen att sitta och prata och vara där med henne.

Och jag är så otroligt glad att han känner sig så trygg med Fru K och hela hennes jättegoa familj. Dom har betytt oerhört mycket för mina söner! :))


Herr B passade på att äta middag hemma hos sin kära mor i dag. Han åkte dit direkt efter jobbet. Stackar hade fått palt!!! ..hahaha.. så han var fullständigt väck i "paltkoma" när han sen kom hit! ... hahaha...

Just nu sitter han och försöker se nån film på tv:n. Jag undrar hur mycket han kommer att komma ihåg av den sen... ;)


Mina söner håller som bäst på att lägga sig nu. Ska också göra mig klar, borsta tänder och kvällspinka. Heron ska ut en sista pinkrunda med.

En ny dag i morgon. En stor dag i morgon! Min mellanson börjar på sin utbildning på gymnasiet!!! :))



Nu är det kväller! God Natt och Sov Gott alla vänner, bloggvänner och alla jag ännu inte känner! *L*


Kraaam!

Av Annelie - 17 augusti 2009 13:14

Min äldsta son bilade ensam hela vägen ner till sin pappa och plastmamma förra fredagsnatten. Han hade bara en veckas ledigt i sommar och den ville han självklart spendera nere hos sin far. Min äldsta sons småbröder har ju varit där hela sommaren. Alla pojkarna kom hem välbehållna sent i lördags kväll. Min oro över att han ensam skulle köra fram och tillbaka, en resa på närmare 200 mil tur och retur, har varit rent ut sagt plågsam.

Hela tiden gick mina tankar till min underbart goda vän och "syster" A och hela hennes familj som omkom i en tragis trafikolycka för snart 13 år sen.

Med dom i åtanke och den starka sorg som då drabbade oss... fyra kistor, två stora och två små, så bara vill jag inte uppleva en sån stark sorg igen.

Nu gick allting bara bra med mina söner. Dom var givetvis väldigt trötta när dom väl kom hem, men dom var välbehållna!!! :)

Bara ca 10 minuter innan dom svängde in på gården här nere, så ringde deras plastmamma. Hon var lite ledsen och mycket tagen... Hon berättade att barnens farmor dött samma eftermiddag.

Ett väldigt sorgligt besked. Men hon har varit sjuk i så många år. Har bla haft en grym värk som man inte kunnat göra någonting åt. Hjärtat har krånglat en hel del av och till. Mycket mer sista tiden. Det är skönt för henne att slippa all värk och oro hon haft. Hon har fått ro!

Men sorgen och saknaden efter henne finns ändå där. Hon var min svärmor i över 13 års tid och mina barns farmor!


Vila i frid B.P


Det verkar som om mina barn vill vara med på begravingen. Då blir det att dom snart åker neröver igen. Men då blir det troligtvis tåg eller flyg.


Idag blir inget vettigt gjort. Allting känns märkligt konstigt och skönt på samma gång. Saknar givetvis att vakna upp i "paradiset" och bara strosa runt där och bara va´. Men här blir det att komma tillbaka i gamla rutiner. Skönt på ett sätt. Ordentliga mattider, lägga sig skapligt på kvällen, vakna på morgonen osv...

Jag trivs med någorlunda fasta rutiner. Då vet man vad som händer och gäller med jämna melanrum. Hos oss är mattiderna framförallt viktiga. Det bör dom väll i och för sig vara för alla. Det mår kroppen bästa av! *L*

Men det är enkare under skolsäsongen. Då blir det frukost på morgonen innan pojkarna drar till skolan, lunch mitt på dagen ( sönerna äter på skolan förstås) och middag kl 17.

I morse åt grabbarna havregrynsgröt kokt på mjölk och riktigt smör.

För ni nya läsare så beror det på min mellanson  att havregrynsgröten tillags på det fetare alternativet. Att jag sen gör lika till mina tre söner beror på att dom alla är rätt tunna i kroppen och har lite för lågt BMI alla tre.

Själv får jag nöja mig med en havregynsgröt på vatten! *L*


Nu ska jag gå och surra lite med min yngsta son. :))

Av Annelie - 5 augusti 2009 08:20

Kom hem i måndagskväll lite oförhappat. Min goa kusin fröken L är uppe från Härnösand på besök härikring.

Hon ville så gärna komma förbi och kolla vart det är jag egentligen bor.

Och visst är det lite typiskt ändå... Här har man själv inte varit hemma på hela sommaren och det dessutom är rörigare än rörigast av olika anledningar.

Så det var bara att pallra sig hem och börja hugga tag i eländet och stöket här hemma. Ja, i alla fall det värsta. Det finns faktiskt en väääldigt giltig orsak till varför lägenheten ser ut som den gör. *L*

Två av mina allra bästa vänner, fru K och fröken MN var förbi på kaffe och te igår. Det var så roligt att fått träffa dom igen. Det blev som vanligt att surra på om allt och inget. Märkligt nog är det vi pratar om alltid väldigt viktiga saker.. hahaha...


Eftersom min gulliplutthund vägrar gå upp ur sin bädd, så ska jag passa på att skura toaletterna och ta en dusch. Sen får Heron säga vad han vill, för sen ska vi ut!

Solen skiner och det ser helt underbart ut. Inte vill jag bara sitta inne en dag som denna inte. :))

Kusin vitamin kommer inte förrän framåt eftermiddagen, så jag hinner koppla av och njuta av sommaren.


Skulle sen under veckan försöka hinna förbi mina barns ofödda kusins mormor ( hängde ni med där.. hahaha) och hälsa på en sväng med.

Måste ju kolla in deras gigantiska altanbygge dom håller på med. Sen kanske jag kan tigga mig en kopp grönt te och njuta av henns jättemysiga trädgård medans våra hundar leker en stund. *L*


Min stora kärlek Herr B är kvar ute i Lapplansskogen och fixar med huset. Han kommer hem senast fredag.... om han nu kan vara utan mitt sällskap såååå länge. ;))


Nu har jag inte tid med bloggen för den här stunden. Toaletterna ska få sig en omgång så det gnistrar och skiner i kapp med solen utanför! :D



Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Har du drömmar och mål du håller på att förverkliga?
 Ja
 Nej
 Nej, men skulle vilja

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards