Direktlänk till inlägg 20 oktober 2009

Har inte riktigt orkat...

Av Annelie - 20 oktober 2009 12:39

Har tillsammans med bristande lust till att blogga, till att jag legat sjuk inte orkat att blogga sista tiden.


Träffade ju min brors dotter E förra måndagen. Hon var helt utslagen stackars flickan. Hon är fem år och har verkligen inte mått bra. Sen tisdagen efter insjuknade så hennes 7-åriga storebror. Han började spy, fick inte behålla nått, hög feber... Ja, jag skrev lite om det redan i mitt förra inlägg.

Nu i torsdags blev min yngsta son S sjuk. Han fick jätteont i kroppen och blev genomförkyld. Trött så han sov mest hela den dagen. Han mådde betydligt bättre redan dagen efter. Men jag ville ändå att han skulle hålla sig hemma från skolan, fast han själv helst ville gå.

Under helgen började jag får sjukdomskänsla i kroppen. Jag nös gång på gång. Höll på att bli tokig. Tröttheten slog ner som en bomb. Jag skulle nog ha kunnat sova hela helgen utan problem. Men jag stod utan sovrum.... Ville heller inte skicka ut ungdomarna som satt här vi datorn. Dom har så svårt att hitta på nått när dom är här. Viljan att hitta på nått verkar inte riktigt ha infunnit sig heller... Men på söndagen barikaderade jag soffan i stället. Då orkade jag bara inte mer. Kände mig inte alls kry. Tung i bröstet och allmän sjukdomskänsla, kallsvettades och hettade om vart annat.

Även igår låg jag hela dagen i soffan under täcket och ynkade mig. Började hosta med..

Idag känner jag mig hyfsat pigg. Men så fort jag börjar prata eller röra på mig kommer hostan som ett brev på posten.

Så jag håller mig lugn och försöker kurera mig så gott jag kan. Min äldsta son D, är hemma och mår inte bra idag..


Träffade min bror A i fredags på affären. Det är han som är pappa till E och W.

Han hade varit till lassa med båda under dagen. E hade fortfarande runt 40 raders feber och W spydde och mådde jättedåligt.

Läkaren kunde konstatera att E har fått lugninflammation och skrev ut medicin åt henne. Sen hade han förhört sig om W´s krämpor och symtom. Man tar inga svininfluensa prover på små barn, då proverna som tas i det specifika fallet mer eller mindre fyller en mindre påse med olika prover och skrapningar och allt vad nu min bror berättade. Man tar tydligen bara prover på vuxna som man misstänker ha drabbats.

Men med alla största sannorlikhet har mina brors barn drabbats av svininfluensan! Dom hade båda, speciellet W, typiska markörer för just den influensan.

Vidare vad läkaren berättade... Det gå inte skydda sig mot smitta, om man inte redan fått vaccin. Svininfluensan är så smittsam att om en endaste människa nyser EN gång inne på jättestora MAXI, så är ALLA där inne smittade!!!

MEN!!! Svininfluensan är i regel inte mer farlig an en vanlig förkylning, och blir inte värre än så heller.

Så enligt den läkaren kvittar det om man försöker hålla sig undan smitta. Går du på affären är du smittad direkt!

Så.. troligt vis är det en lindrig form vi fått. För så jäkla sjuk har ingen av oss varit! :) Och med tanke på hur smittsam den uppenbarligen är så är det med stor sannorlikhet E och W som smitta oss. Kan vara nån på "Savers" med.. =P


I alla fall så stannar jag hemma från Gula Villan idag. Hade jag hundra procent säkert vetat att jag bara har en "vanlig" förkylning, så hade jag gått. Men med risk att uppröra någon, som förmodligen ändå redan är smittad/har haft förkylning själv, så stannar jag här och vilar lite till! =))


Det har kommit en ny omgång med tunt lager av pudersnö. Det är så vakert!

Men det börjar bli segt att ta sig upp på mornarna. Det är så mörkt då man ska upp halv sju varje morgon.

Mörkt men  ocskå väldigt mysigt. Tänder ljusen då vi, ungdomarna och jag, sitter och äter frukost.

Det är en skön stund på morgonen då vi sitter och samtalar om allt och ingenting.

Jag är så glad att jag får uppleva alla dessa dagar med mina barn. Alla stunder!

Tänk om jag varit helt frisk, arbetat som alla andra Svensson´s. Vad mycke jag skulle gått miste om.

Inte för att jag tackar min sjukdom för dessa stunder. För fick jag välja skulle jag vilja kunna klara av ett arbeta OCH ha många mysiga minnesvärda stunder med mina söner.

Jag är glad och stolt över mina barn. Dom är duktiga och ansvarstagande. Dom vet, att är man flera i en familj så hjälps man åt så gott det går.

I och för sig har dom sina perioder med då dom är smått uppkäftiga och ifrågasätter varför man måste torka upp pisset efter sig å toan och tvättar händerna efter VARJE toabesök! Eller att man tar undan disken efter sig som man drar in på sina rum, eller varför inte tvätten sköter sig själv helt plötsligt??? *L*

Dom är tonåringar.. ibland förvinner deras bättre vetande. ;))


Näää.. nu ska jag bänka mig framför tv:n och kolla på Förlossningsklininken! Gråter och tjuter lika mycket varje gång!*L*

Jag skulle fasen ha blivit barnmorska! Det var ju en av mina stora drömmar när jag var barn. Det eller advokat, veterinär, skådespelerska eller en bondmora som gift mig med en rik bonde! ..hahaha...

Som alla som känner mig vet... så blev det inget av nått! =P Men i nästa liv..... ;))


Kram och tack till alla som titta in här! =))


 
 
Berith

Berith

20 oktober 2009 18:58

Tisdag om två veckor äter vi tacos på Gula Villan till lunch ,
vi träffas halv tolv och hjälps åt med maten .
Jag handlar =))
Tråkigt att du är sjuk =(( Vi saknade dig i gruppen =))
Det gick bra för J hos barnmorskan idag ...Filuren har inte vänt sig än , Filuren får på sig till nästa gång att vända på sig , annars ska de prova vända Filuren...ev blir planerat kejsarsnitt =)

Kurera dig riktigt ordentligt och vila , krya på dig vännen !!
Kramen =)))

http://maxmax.bloggagratis.se

 
Annelie

Annelie

20 oktober 2009 22:18

Berith:

Oj, som fasen!!! =D
Planerat kejsarsnitt!!! Då föds ju lillfiluren redan i år, FÖRE julafton... förmodligen. =))
Får ju trots allt hoppas på att det går att vända filuren. Men en filur är alltid en filur. Och filuren kan tycka att en vändning är helt onödig när det är mycket bättre med huvudet upp och rumpan ner! ;))

Ska se till att jag är frisk innan Taco-tisdagen då!
Just nu håller jag på att hosta lungorna ur mig. =P

Tack och kram på dig med Filurmormor! =))

http://eilenna.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annelie - 8 februari 2010 08:09

Ja, vad annat kan man säga. Bara massa elände och sjukdom. Herr B´s pappa blir fort sämre i sin demens. I lördags belv han hastigt inlagd på en geriatrikavdelning för utredning. Skönt att det blir gjort så vi får svar på vad det är som händer rikti...

Av Annelie - 21 januari 2010 08:04

Den senaste tidens bristande närvaro här inne på bloggen är pga av att jag inte haft någon som helst lust att sätta mig vid datorn för att skriva. Vid datorn har jag dock suttit när jag varit inloggad på facebook. Inte hela tiden förståss, men lite...

Av Annelie - 10 december 2009 08:06

Har bott i min lägenhet sedan 1 December 2001. Trivs så himla bra här. Det är lägenheter som under slutet av -80 och början på -90 genomgick en rejäl renovering. Många av lägenheterna har slagits ihop och blivit större. Det finns dock inga större l...

Av Annelie - 9 december 2009 07:55

Fick detta mail av min mycket goa vän AW från östgötaskogarna. Var rätt kul så jag tänkte dela med mig. =))   ~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~ Kära Dagbok ,   Jag har precis fyllt 45, och min son (älskling!) gav mig en veck...

Av Annelie - 4 december 2009 13:23

Äntligen! Ja, jag säger bara ÄNTLIGEN ser det ut som om vi kommer oss ut till stugan i helgen! Så just nu har jag verkligen inte tid att sitta här och knappa på tangentbordet. Har iaf precis kommit hem efter en "lunchdate" med Fru K, Fru L, Fröke...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Har du drömmar och mål du håller på att förverkliga?
 Ja
 Nej
 Nej, men skulle vilja

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards