Direktlänk till inlägg 15 oktober 2009

Grisflunsa och Hockeymatch

Av Annelie - 15 oktober 2009 08:10

Nu faller folk ner i sjukdomsträsket en efter en. Fast ska man vara riktigt korrekt så faller det flera på samma gång.

I stan, Skellefteå,konstaterades i förra veckan att väldigt många elever drabbats av svininfluensan.

Den har ganska troligt även drabbat vårat lilla samhälle. Fler och fler blir sjuka.

Min lilla brorsdotter E, har haft 40 graders feber, hosta, ont i kroppen i flera dagar. Hon var feberfri i måndags då jag träffade henne, men hon såg allmänt medtagen ut. Hon hade dessutom precis innan jag kommit blött ordentligt med näsblod. Min mor fick torka blod som stänkt runt om i köket.Det var visst ordentligt.

Dagen efter, i tisdags, blev så E´s storebror sjuk. Först väldigt illamående och fick gå hem till farmor från skolan. Senare på kvällen började han spy i flera omgångar. Både han och lillasyster E stannade över den natten hos farmor och farfar så att föräldrarna skulle kunna jobba. W och E är vana att vara hos sin farmor och farfar. Så ni behöver inte tycka det är hemskt att ingen av föräldrarna tog hem dom. Deras mor jobbar i storkök där man i stort sett inte har nån extrapersonal att ta till vid sjukdom. Vansinnigt med sant! Deras pappa jobbar oftas väldig långt bort, oftast bortrest en vecka i taget. Så därför har W och E´s farmor och farfar dom rätt ofta. Det är barnens andra hem kan  man säga. *L*

Här hemma har vi gått och haft lite småont i halsen i ett par veckors tid. Så det får man väl vara nöjd med så länge.

Min yngsta, S, vaknade i morse genomförkyld och lite ont i kroppen. Får se vartåt det slutar. Han får i alla fall stanna hemma från skolan idag. Han ligger just nu nerkurad under täcket i soffan och sover.


Vi ska alla ta influensavaccinet!

Vi har två bekanta som är gravida. Gravida tillhör riskgruppen då deras imunförsvar är svagare, speciellt under senare delen av graviditen.

Vi fick i förra veckan ett informationsblad från Västebottens läns landsting. där står citat :



"Är du gravid!

Är du gravid är vaccinationen extra

viktig eftersom ditt immunförsvar

är något nerdsatt. Risken att bli svårt

sjuk är därmed större, särskilt de

sista tre månaderna av graviditeten,

då lungornas kapacitet är mindre."


För oss inom Västebottens Läns Landsting finns aktuell och mer information på www.vll.se


Varför är jag så på om just gravida? Enkel förklaring... Jag har en svägerska som är gravid, väntar sitt och min yngsta brors första barn nu i December. Har även en "syster" som väntar barn i Februari.

Jag vill inte under några omständigheter riskera att smitta dom OM (!!!) det skulle drabba dom på ett väldigt ledsamt och jobbigt vis. Ingen kan heller i dagsläget säga om deras barn är astmatiker tex. Astma och den nya influensan är inte de såtaste vänner har jag förstått. Dessutom är de blivande mammornas immunförsvar nedsatt.

Nu vet jag ju också att den nya influensan oftast bara drar förbi mer som en vanlig kraftig förkylning. Tack och lov!

Men för att vara på den säkra sidan....

Mina två äldsta kommer att få sina sprutor via deras gymnasieskola, vilket jag tycker är enormt bra. Det lär nog bli nog med köer på alla de andra ställerna man kan få sitt vaccin.


Vi har aldrig låtit oss vaccineras förrut vid influensatider. Men detta är en ny sort som ingen har ett naturligt skydd emot. Dessutom drabbar det nya typer av riskgrupper hårdare än vad som är vid "vanliga" influenser.

Nästan varje dag får vi ny information om både svininfluensan och vaccinet, och jag tror att var och en måste göra det som känns bra och rätt för en själv och sin närmaste omgivning. Det finns nog egentligen inga rätt och fel här.


Oj, vad mycke detta blev då. Kan bero på att så många runt omkring drabbats just nu..


Vad har hänt i övrigt då??? Har ju inte uppdaterat på ett antal dagar igen. *L*

Jo! I fredags kväll blev så Herr B hemmansägare! Han har nu tagit över "paradiset" vi brukar åka ut till.

Det är hans fars gammla barndomshem. Ett underbart ställe där vi försöker vara så ofta vi bara kan!

Gissa om att det känns bra att Herr B fått ta över gården! Då kan vi vara trygga på att stället kommer att skötas om efter bästa förmåga. Och det får stanna kvar inom släkten hans. *L*


Var på Gula Villan i Tisdags som vanligt. Den här gången var det riktigt trevligt!=))

Nästa tisdag, efter träffen, så ska jag och en till ur gruppen få healing. Jag tror det handlar om Reiki healing. Jag har i alla fall bett om att få mer energi.

Ska bli väldigt intressant att se om det ger nån effekt. Kanske det behövs upprepas vart efter...

Om inte anat blir det säkert en skön och avslappande stund.. tror jag.. *L*

Har man inte provat så kan man heller inte veta! Eller hur? *L*


Ikväll åker Herr B och jag, min äldsta grabb D, och hämtar upp Herr b´s styvmamma. Vi har bokat biljetter till kvällens hockeymatch i SkellefteKraft Arena. SAIK möter Timrå. Självklart vinner SAIK!!!! ;))

Ska bli jätteroligt att få fara dit, eftersom jag inte varit på isladan där uppe sen jag var tonåring. Nu är det dessutom ombyggt och ännu större och finare. Styvsvärmor blev jätteglad över att få följa med, då hon själv är ett sporttokigt fan av SAIK. =))



Nu måste jag ut med Heron en sväng. Han har tydligen äntligen vaknat och vill ut. *L*


Ha en underbar dag alla varmhjärtade människor där ute! =))


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annelie - 8 februari 2010 08:09

Ja, vad annat kan man säga. Bara massa elände och sjukdom. Herr B´s pappa blir fort sämre i sin demens. I lördags belv han hastigt inlagd på en geriatrikavdelning för utredning. Skönt att det blir gjort så vi får svar på vad det är som händer rikti...

Av Annelie - 21 januari 2010 08:04

Den senaste tidens bristande närvaro här inne på bloggen är pga av att jag inte haft någon som helst lust att sätta mig vid datorn för att skriva. Vid datorn har jag dock suttit när jag varit inloggad på facebook. Inte hela tiden förståss, men lite...

Av Annelie - 10 december 2009 08:06

Har bott i min lägenhet sedan 1 December 2001. Trivs så himla bra här. Det är lägenheter som under slutet av -80 och början på -90 genomgick en rejäl renovering. Många av lägenheterna har slagits ihop och blivit större. Det finns dock inga större l...

Av Annelie - 9 december 2009 07:55

Fick detta mail av min mycket goa vän AW från östgötaskogarna. Var rätt kul så jag tänkte dela med mig. =))   ~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~ Kära Dagbok ,   Jag har precis fyllt 45, och min son (älskling!) gav mig en veck...

Av Annelie - 4 december 2009 13:23

Äntligen! Ja, jag säger bara ÄNTLIGEN ser det ut som om vi kommer oss ut till stugan i helgen! Så just nu har jag verkligen inte tid att sitta här och knappa på tangentbordet. Har iaf precis kommit hem efter en "lunchdate" med Fru K, Fru L, Fröke...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Har du drömmar och mål du håller på att förverkliga?
 Ja
 Nej
 Nej, men skulle vilja

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards