Direktlänk till inlägg 28 november 2008

Gammelfaster Märta100 år!

Av Annelie - 28 november 2008 21:05

Är så glad idag!

Vaknade som vanligt i morse, såg till att ungdomarna åt frukost, slängde mig i duschen,grabbarna drog till skolan. Och när min daghund Cilla kom vid halv nio så började vi med en rask långpromenad. När vi kom tillbaka hit hem somnade båda hundarna på sin bädd. Katten busade och jag försökte göra mig vacker.

När så pappa kom vid kvart i tio var vi äntligen på väg mot Flarken!

Första stoppen på vägen var hos pappas bror med sambo i Småbacka. Dom skulle åka med oss och fira pappa och farbrors faster.

Kl 12 var vi så framme i Flarken. Folk hade börjat strömma till. Mottagningen var i Flarkens jättefina lilla kapell. Vi gick in.

I ett större avsides rum där man dukat och gjort jättefint dagen till ära, satt gammelfaster Märta på sin tron! Så otroligt vacker för sina 100 år! Pigg och med glimten och glädjen i ögat!

Det som sen slog mig var hur rynkfri hon var. Så slät och fin. Jag menar.. Är man hudra år förväntar man sig rynkor. Massor med rynkor! Djupfårade rynkor! Det hör som till! Men där sitter hon min kära gamla gammelfaster och är oförskämt rynkfri!

Min nästa tanke... Måtte hennes gener finnas lite i mig med.. :P

Förvisso fick jag faktiskt visa legg sist jag var på systemet. Det var snart tre veckor sen sist. Så det kanske finns hopp på en annars sliten kropp! *SS*


Komunalrådet var där och höll tal för gammelfaster. Kungen hade skickat telegram till gammelfaster och gratulerat henne, Flarkens Trivselkör sjung för henne. En annan släkting och hans fru hade diktat ihop en visa för henne. Den var jättefin! Många höll tal om hennes stora hjärta och godhet till alla i hennes omgivning. Tårta, kaffe, kakor och bullar hur mycket som helst. Jättegod pastasallad serverades också.

Jag undrar hur många som i slutändan kom för att fira henne? Medans vi var där uppskattade vi att antalet besökare måste varit minst runt hundra personer. När alla under uppträdanderna satt ute i kapellets kyrkdel, så fyllde vi nära på hela kyrkan.

Tror inte gammelfaster Märta riktigt hade räknat med så stor uppståndelse.

Kan även tänka mig att hon var rejält trött när sen allt var slut vid 16 tiden.

Hon lär sova gott som ett litet barn!

En helt fantastisk grej till med gammelfaster. Trots sina nu 100 värdiga år, så bor och sköter hon sitt hus nästan helt själv. Lite hjälp från hemtjänsten har hon visst numera. Hon försökte visst för en tid sedan få flytta till ett boende. Men hon nekades med motiveringen.."Hon är för pigg och frisk."

Javisst är hon det! Men hon är för sjutton gubbar 100 bast! Visst ska hon väl få en lättskött lägenhet och kanske ändå lite mera hjälp i sitt dagliga liv då? Är hon inte värd det?


Ett HURRA för min underbara goa gammelfaster som fyller 100 idag! :D


Kom hem nu ikväll och kände mig hur trött som helst. Men.. Nu har jag letat fram julgardinerna och börja stryka till dom och hänga upp dom. En bra börja så god som något!

Men nu ger jag upp även med det för denna dag. Det kommer ju faktiskt en dag i morgon med! :P

Nu ska jag bara slappa framför tv:n och ha det bra! Skulle bara vara såååå mysigt att få kura ihop sig i en varm, kärleksfull och trygg famn. Saknar det det som bara den... Gör så förbaskat ont i hjärtat av längtan efter en sann kärlek. Försöker inte tänka på det så mycket bara.. blir så jäkla deppig då..

Men , men ... Skam den som ger sig! Får försöka hitta min prins där ute nånstans. Och sen flörta hej villt! ..... Men då skrämmer jag väl ihjäl stackarn i stället.. :P


He en fortsatt bra fredagkväll och kram på er alla! :D


/Annelie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annelie - 8 februari 2010 08:09

Ja, vad annat kan man säga. Bara massa elände och sjukdom. Herr B´s pappa blir fort sämre i sin demens. I lördags belv han hastigt inlagd på en geriatrikavdelning för utredning. Skönt att det blir gjort så vi får svar på vad det är som händer rikti...

Av Annelie - 21 januari 2010 08:04

Den senaste tidens bristande närvaro här inne på bloggen är pga av att jag inte haft någon som helst lust att sätta mig vid datorn för att skriva. Vid datorn har jag dock suttit när jag varit inloggad på facebook. Inte hela tiden förståss, men lite...

Av Annelie - 10 december 2009 08:06

Har bott i min lägenhet sedan 1 December 2001. Trivs så himla bra här. Det är lägenheter som under slutet av -80 och början på -90 genomgick en rejäl renovering. Många av lägenheterna har slagits ihop och blivit större. Det finns dock inga större l...

Av Annelie - 9 december 2009 07:55

Fick detta mail av min mycket goa vän AW från östgötaskogarna. Var rätt kul så jag tänkte dela med mig. =))   ~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~*~~~ Kära Dagbok ,   Jag har precis fyllt 45, och min son (älskling!) gav mig en veck...

Av Annelie - 4 december 2009 13:23

Äntligen! Ja, jag säger bara ÄNTLIGEN ser det ut som om vi kommer oss ut till stugan i helgen! Så just nu har jag verkligen inte tid att sitta här och knappa på tangentbordet. Har iaf precis kommit hem efter en "lunchdate" med Fru K, Fru L, Fröke...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Har du drömmar och mål du håller på att förverkliga?
 Ja
 Nej
 Nej, men skulle vilja

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<<
November 2008 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards